Persediaan Mengajar
Minggu mengajar : Penggal Pertama / Minggu ke Sepuluh
Darjah: Empat
Hari : Isnin
Tarikh : 27hb April 2011
Bilangan murid: 20 orang
Lelaki : 11 orang
Perempuan : 9 orang
Mata pelajaran: Tauhid
Tajuk: Percaya Kepada Rasul-Rasul Allah
Objektif Am: Murid dapat mengetahui hukum percaya kepada rasul-rasul Allah.
Objektif Khas: 1) Murid dapat menyatakan hukum percaya kepada rasul-rasul Allah.
2) Murid dapat mengenal rasul-rasul Allah.
Pengetahuan sedia ada: Murid tahu percaya kepada rasul-rasul Allah adalah salah satu dari rukun Iman.
Penerapan Akhlak : Murid dapat mencontohi sifat-sifat rasul Allah.
Media Pengajaran: Projector, komputer riba, slide show, audio dan video.
Rujukan / sumber: 1) Kitab Tauhid Darjah 4 (Ms: 5-11)
Dari: Apa itu rasul?
Hingga: sifat harus bagi rasul ada satu; bersifat seperti manusia biasa yang tidakmengkurangkan martabat mereka seperti makan, minum, berkahwin, tidur, bekerja, sakit dan sebagainya.
2) Kitab Sirah Nabawiyah.
Kaedah Pengajaran: Perbincangan.
Isi pelajaran:
1. Apa itu rasul?
2. Berapakah bilangan rasul?
3. Apakah hukumnya percaya ada rasul-rasul Allah?
4. Nama rasul yang wajib diketahui.
5. Apakah tugas-tugas rasul?
6. Sifat-sifat wajib, mustahil dan harus rasul?
Langkah-langkah | Isi pelajaran | Aktiviti pengajaran dan pembelajaran | Penerapan Akhlak | Alat bantu mengajar | |
Guru | Murid | ||||
Pendahuluan | Doa sebelum belajar | Guru & Murid membaca doa | Mengamalkan doa sebelum membuat pekerjaan | - | |
Set induksi | Refliksi tentang video rasul-rasul Allah. | · Guru menunjukan video · Guru bertanya berapakah rasul-rasul Allah? | Murid menjawab | Murid mempercayai rasul-rasul Allah | Video |
Langkah perkembangan (1) | 1. Menerangkan apa dia rasul 2. Menjelaskan berapa bilangan rasul 3. Menghuraikan hukum percaya adanya rasul-rasul Allah 4. Nama rasul yang wajib diketahui. 5. Tugas-tugas rasul 6. Sifat-sifat wajib, mustahil dan harus rasul | Guru membincangkan isi pelajaran tentang raslu-rasul Allah. | Murid memberi perhatian | Murid mencontohi sifat-sifat rasul. | Slide show |
Langkah perkembangan (2) | I. Apa itu rasul? II. Berapakah bilangan rasul? III. Apakah hukumnya percaya ada rasul-rasul Allah? IV. Nama rasul yang wajib diketahui. V. Apakah tugas-tugas rasul? VI. Sifat-sifat wajib, mustahil dan harus rasul? | Guru bertanya dan mebahagi-bagahikan soalan tentang rasul-rasul Allah kepada murid | Murid menjawab soalan secara berkumpulan | - | Slide show |
Langkah penutup | Guru mengarahkan murid untuk membentangkan hasil perbincangan | - | - | Murid berani tampil kehadapan | - |
Kerja Lanjutan | Guru mengarahkan murid untuk memperbaiki hasil perbincangan yang telah mereka buat. |
Penilaian Kendiri | |
Peniaian Perkembangan |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan