sejarah pemblogan

Dalam era globalisasi ini, banyak pencemaran dan penyelewengan yang berlaku kepada masyarakat islam. hal ini adalah sikap kelalaian dan sikap acuh tak acuh umat islam sendiri dalam menyedari penyelewengan tersebut akibat dari keghairahan dan ikutan membabibuta terhadap apa jua bahan media tanpa meneliti dan menghayati makna islam yang sebenar. islam dijadikan sebagai pengetahuan agamanya bukan dijadikan sebagai matlamat hidup dalam meraih kebahagian dunia dan akhirat. oleh itu harapan kami hanyalah dengan adanya blog ini kami mengutarakan, menerangkan, menghuraikan makna islam dalam penatapan akidah umat islam dengan mengutamakan penerapan asas-asas agama iaitu rukun islam dan rukun iman disamping itu isu-isu yang berkaitan dengan agama islam.

VISI - Melahirkan masyarakat berugama.

MISI - Mengimplimentasikan keislaman dalam setiap keperibadian. muslim

Rabu, 26 Oktober 2011

Persediaan Mengajar



Persediaan Mengajar 

Minggu mengajar :  Penggal Pertama / Minggu ke Sepuluh
Darjah: Empat
Hari : Isnin
Tarikh : 27hb April 2011
Bilangan murid:  20 orang                    
 Lelaki : 11  orang 
 Perempuan :  9 orang

Mata pelajaran: Tauhid
Tajuk: Percaya Kepada Rasul-Rasul Allah

Objektif Am:  Murid dapat mengetahui hukum percaya kepada rasul-rasul Allah.
Objektif Khas: 1) Murid dapat menyatakan hukum percaya kepada rasul-rasul Allah.
                       2) Murid dapat mengenal rasul-rasul Allah.
Pengetahuan sedia ada: Murid tahu percaya kepada rasul-rasul Allah adalah salah satu dari rukun Iman.
Penerapan Akhlak : Murid dapat mencontohi sifat-sifat rasul Allah.
Media Pengajaran: Projector, komputer riba, slide show, audio dan video.
Rujukan / sumber:  1) Kitab Tauhid Darjah 4 (Ms: 5-11)
 Dari: Apa itu rasul?
 Hingga: sifat harus bagi rasul ada satu; bersifat seperti manusia biasa yang tidakmengkurangkan martabat mereka seperti makan, minum, berkahwin, tidur, bekerja, sakit dan sebagainya.
                             2) Kitab Sirah Nabawiyah.
Kaedah Pengajaran: Perbincangan.
Isi pelajaran:
1.       Apa itu rasul?
2.      Berapakah bilangan rasul?
3.      Apakah hukumnya percaya ada rasul-rasul Allah?
4.      Nama rasul yang wajib diketahui.
5.      Apakah tugas-tugas rasul?
6.      Sifat-sifat wajib, mustahil dan harus rasul?
Langkah-langkah
Isi pelajaran
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Penerapan Akhlak
Alat bantu mengajar
Guru
Murid
Pendahuluan
Doa sebelum belajar
Guru & Murid membaca doa
Mengamalkan doa sebelum membuat pekerjaan
-
Set induksi
Refliksi tentang video rasul-rasul Allah.
·         Guru menunjukan video
·         Guru bertanya berapakah rasul-rasul Allah?
Murid menjawab
Murid mempercayai rasul-rasul Allah
Video
Langkah perkembangan (1)

1.      Menerangkan apa dia rasul
2.      Menjelaskan berapa   bilangan rasul
3.       Menghuraikan hukum percaya adanya rasul-rasul Allah
4.      Nama rasul yang wajib diketahui.
5.       Tugas-tugas rasul
6.      Sifat-sifat wajib, mustahil dan harus rasul
Guru membincangkan isi pelajaran tentang raslu-rasul Allah.
Murid memberi perhatian
Murid mencontohi sifat-sifat rasul.
Slide show
Langkah perkembangan
(2)

             I.            Apa itu rasul?
               II.            Berapakah bilangan rasul?
                 III.            Apakah hukumnya percaya ada rasul-rasul Allah?
  IV.            Nama rasul yang wajib diketahui.
         V.            Apakah tugas-tugas rasul?
   VI.            Sifat-sifat wajib, mustahil dan harus rasul?
Guru bertanya dan mebahagi-bagahikan soalan tentang rasul-rasul Allah kepada murid
Murid menjawab soalan secara berkumpulan
-
Slide show
Langkah penutup
Guru mengarahkan murid untuk membentangkan hasil perbincangan
-
-
Murid berani tampil kehadapan
-

Kerja Lanjutan
Guru mengarahkan murid untuk memperbaiki hasil perbincangan yang telah mereka buat.
Penilaian Kendiri

Peniaian Perkembangan




Tiada ulasan:

Catat Ulasan